
مدیریت تامین کننده چیست؟
مدیریت تامین کننده فرآیند مدیریت روابط تامین کننده است. همه چیز از انتخاب تامین کنندگان مناسب برای کسب و کار شما، مذاکره در مورد قراردادها، به حداقل رساندن خطرات و هزینه ها و تضمین تداوم کسب و کار و ارائه خدمات را پوشش می دهد. هنگام انتخاب تامین کننده برای کسب و کار خود، در نظر بگیرید که کدام تامین کنندگان نیازهای کسب و کار شما را به کارآمدترین روش برآورده می کنند.
فرآیند مدیریت تامین کننده
در اینجا یک فرآیند مدیریت فروشنده گام به گام آورده شده است.
- اهداف کسب و کار را تعریف کنید
- یک تیم مدیریت تامین کننده ایجاد کنید
- معیارهای انتخاب تامین کننده را مشخص کنید
- یک پایگاه داده از تمام اطلاعات مربوط به تامین کننده نگهداری کنید
- توسعه قراردادها
- استخدام فروشنده
قبل از شروع جستجو برای ارائه دهنده مناسب، باید نیازها و اهداف کسب و کار خود را ارزیابی کنید. در مرحله بعد، یک تیم مدیریت فروشنده را تعریف کنید و نقش و مسئولیت هر یک از افراد در تیم را مشخص کنید. معیارهای انتخاب را که بر اساس آن هر تامین کننده را ارزیابی خواهید کرد، تعریف کنید.
این به شما کمک می کند تا جستجوی خود را محدود کنید. تا حد امکان اطلاعات مربوط به تامین کنندگان انتخاب شده را جمع آوری کرده و در پایگاه داده خود ذخیره کنید. هنگامی که یک فروشنده را نهایی کردید، اکنون زمان نوشتن قراردادهای قراردادی است. از تامین کننده خود بخواهید قرارداد را برای نهایی کردن معامله امضا کند.
مزایای مدیریت تامین کننده
مزایای زیادی برای مدیریت موثر تامین کنندگان وجود دارد. برخی از آنها به شرح زیر است:
- روابط بهتر با تامین کنندگان
- حاکمیت و انطباق فناوری اطلاعات را فراهم می کند
- کاهش ریسک مدیریت تامین کننده
- من پول پس انداز می کنم
- مدیریت اجرایی
چالش در مدیریت تامین کنندگان
مدیریت تأمینکننده نیز با چالشهایی همراه است. برخی از چالش های مدیریت فروشنده برای CIOها عبارتند از:
- عدم دید
- عدم اطمینان از رعایت
- فرایند پرداخت
- شهرت تامین کننده
- ذخیره سازی و مدیریت داده ها
یکی از بزرگترین چالشهای مدیریت تامینکننده که ممکن است هنگام مدیریت تامینکنندگان با آن مواجه شوید، فقدان دید است. ممکن است تامین کنندگان شما دسترسی کامل به اطلاعات حساس را به شما ندهند. ممکن است فروشنده ای که انتخاب کرده اید الزامات انطباق را نداشته باشد، که می تواند کسب و کار شما را در برابر حملات امنیت سایبری آسیب پذیرتر کند. اکثر فروشندگان حتی به کسب و کارها نمی گویند که چه داده هایی را جمع آوری می کنند، به آنها دسترسی دارند و ذخیره می کنند و چگونه این کار را انجام می دهند.
کسب و کارها همچنین مکان سرورهایی را که داده های آنها در آن ذخیره می شود، نمی دانند. روش هایی که آنها برای پردازش پرداخت ها استفاده می کنند نیز می تواند امنیت شما را به خطر بیندازد. قبل از استخدام، شهرت فروشنده را دوباره بررسی کنید. تحقیق کنید، با مشتری آنها صحبت کنید یا نظراتی را بخوانید که در آن کسب و کارها تجربیات خود را با آن ارائه دهنده خاص به اشتراک گذاشته اند. این به شما ایده بهتری از شهرت و قابل اعتماد بودن آنها می دهد.
شرح شغل مدیر تامین کننده
اگر برای مشاغل مدیریت تامین کننده درخواست می دهید، از شما انتظار می رود وظایف زیر را انجام دهید:
- ارائه دهندگان تحقیق
- روابط تامین کننده را مدیریت کنید
- توانایی ترسیم نیازهای ارائه خدمات با اهداف تجاری
- فرآیندهای مدیریت فروشنده را توسعه و مدیریت کنید
- اجرای قرارداد و تضمین تمدید قرارداد
- اطمینان از انطباق با سیاست های خود
مهارت ها و مسئولیت های مدیریت تامین کننده
مدیران فروشنده باید دانش فنی قوی و درک خوبی از نحوه عملکرد افراد، فرآیندها و فناوری داشته باشند، به ویژه آنهایی که به یک فروشنده شخص ثالث واگذار شده اند. جدا از این مهارتهای سخت، آنها باید مهارتهای نرم عالی نیز داشته باشند که آنها را قادر میسازد با تأمینکنندگان ارتباط برقرار کنند و روابط سالمی با آنها ایجاد کنند. مدیران تامین کننده همچنین باید بتوانند مقایسه ای بین تامین کنندگان مختلف را به اعضای هیات مدیره ارائه دهند تا تایید آنها را جلب کنند.
اگر کسب و کار شما با ده ها تامین کننده مختلف کار می کند، ممکن است ایجاد یک دفتر مدیریت تامین کننده (VMO) را برای مدیریت روابط تامین کننده درست مانند یک دفتر مدیریت پروژه در نظر بگیرید. این دفتر مدیریت فروشنده، سازمانها را در طول چرخه حیات مدیریت فروشنده راهنمایی میکند و رهبران فناوری اطلاعات را قادر میسازد تا در راس روابط فروشنده باشند. اگر کسب و کار شما فقط تعداد کمی تامین کننده دارد، می توانید چندین نفر را استخدام کنید تا در مدیریت تامین کننده به شما کمک کنند. این به نیازهای کسب و کار شما بستگی دارد و از کسب و کار به کسب و کار متفاوت است.
نرم افزار مدیریت تامین کننده
مدیریت دستی ده ها فروشنده مختلف می تواند چالشی دلهره آور برای یک کسب و کار باشد. اینجاست که ابزارها و نرم افزارهای مدیریت فروشنده وارد عمل می شوند. این سیستمهای مدیریت فروشنده نه تنها میتوانند به رهبران فناوری اطلاعات کمک کنند، بلکه به مدیران فروشنده در مدیریت همه چیز از محصولات، خدمات مدیریت فروشنده، هزینهها و جزئیات قرارداد کمک میکنند.
همچنین میتوانید گزارشهای تحلیل هزینه و فایده تولید و ارسال کنید. بهتر از همه، شما همچنین می توانید نظرات و رتبه بندی ارائه دهندگان مختلف را بیابید که می تواند به شما در تصمیم گیری صحیح در مورد انتخاب ارائه دهنده کمک کند. برخی حتی لیستی از ارائه دهندگان ترجیحی را در اختیار شما قرار می دهند. همه اینها انتخاب یک تامین کننده را برای مشاغل بسیار آسان می کند و در زمان و منابع بسیار صرفه جویی می کند.
گواهینامه های مدیریت تامین کننده
مدیریت تامین کننده دامنه وسیعی است و شما می توانید هر بار فقط در یک دامنه خاص تخصص داشته باشید. دوره های مدیریت فروشنده زیادی وجود دارد که می توانید برای بهبود مهارت های خود شرکت کنید. همین امر در مورد گواهی های مدیریت تامین کننده نیز صدق می کند. اگر میخواهید در ارزیابی و کاهش ریسک مدیریت تامینکننده تخصص داشته باشید، باید گواهیهای ارزیابیکننده ریسک شخص ثالث و گواهینامههای حرفهای ریسک شخص ثالث را دریافت کنید.
علاقه مندان به مدیریت قرارداد و مدیریت روابط باید توجه خود را به برنامه صدور گواهینامه مدیریت ارتباط با تامین کننده یا گواهی مدیریت ارتباط با تامین کننده از انجمن بین المللی مدیریت قرارداد و تجارت معطوف کنند.
چگونه مدیریت تامین کننده را مدیریت می کنید؟ نظرات خود را در بخش نظرات زیر با ما در میان بگذارید.