
با توجه به الف پژوهش توسط گارتنر، بیش از نیمی از (56%) سازمان های مورد بررسی نشانه هایی از پشیمانی از خرید بزرگترین سرمایه گذاری فناوری خود در دو سال گذشته نشان دادند. بزرگترین خریدهای فناوری آنها نتوانست انتظارات بلند آنها را برآورده کند. در نتیجه، آنها مجبور شدند پول بیشتری را صرف خرید فناوری کنند تا تجربه بهتری داشته باشند.
نظرسنجی گارتنر 1120 مدیر را در آمریکای شمالی، آسیا و اقیانوسیه و اروپای غربی تحت پوشش قرار داد. اکثر آنها استدلال می کردند که فناوری بزرگترین مشکل نیست، اما فرآیند خرید و راه حل ها عامل اصلی مشکل هستند. اگر کسبوکاری هستید که نمیخواهید از خرید فناوری خود پشیمان شوید، در اینجا چیزی است که باید انجام دهید.
در این مقاله، یاد خواهید گرفت که چگونه می توانید کسب و کار خود را از پشیمانی از خریدهای فناوری خود نجات دهید.
1. خریداران فناوری اطلاعات غیر فنی را هدف قرار دهید
یکی از بزرگترین دلایل پشیمانی از خرید فناوری از این واقعیت ناشی می شود که بیشتر خریدهای فناوری توسط افراد غیر فنی انجام می شود. مطابق با گارتنر، 67% تصمیمات خرید فناوری توسط افرادی گرفته می شود که بخشی از بخش فناوری اطلاعات نیستند.
اگر مدیر ارشد فناوری شرکت شما هیچ تصمیمی در مورد خرید فناوری نمیگیرد، احتمالاً از تصمیم خرید فناوری خود پشیمان میشوید تا کسبوکاری که در آن مدیر ارشد فناوری همه تصمیمها را در مورد خرید فناوری میگیرد.
در حالی که نمیتوانید سلسله مراتب سازمانی یا فرآیندهای تصمیمگیری را در یک سازمان تغییر دهید، حداقل میتوانید خریداران و تصمیمگیرندگان غیرفنی فناوری اطلاعات را آموزش دهید تا خطر پشیمانی از خرید فناوری را به حداقل برسانند. شما میتوانید یک سند خاص با تمام دستورالعملها ایجاد کنید تا بر اساس معیارهای خاص تصمیم بگیرند که کدام خریدهای فناوری اطلاعات را انجام دهند و از کدام یک اجتناب کنند.
عوامل کلیدی مانند تأثیر یکپارچه سازی فناوری بر امنیت و همچنین عملیات روزمره را برجسته کنید. هدف شما به عنوان یک CIO باید توانمندسازی افراد غیرتکنولوژیکی برای خرید فناوری مناسب برای کسب و کار شما باشد. هرچه بیشتر آنها را آموزش دهید، برای آنها بهتر است زیرا به آنها اجازه می دهد تصمیماتی برای خرید فناوری بگیرند که شرکت شما پشیمان نشود.
2. با تعهدات فروشنده خود استراتژیک باشید
قفل شدن فروشنده و مدیریت ضعیف فروشنده دو دلیل دیگر است که باعث میشود سازمانها از سرمایهگذاریهای فناوری خود پشیمان شوند. هنگام انتخاب فروشندگان IT خود، باید استراتژیک و انتخابی تر باشید. به جای تحقیق عمیق در مورد هر ارائه دهنده، بهتر است یک مرور کلی داشته باشید و ببینید کدام یک ممکن است با نیازهای شما مطابقت داشته باشند. لیست فروشندگان خود را به چند گزینه محدود کنید و یکی را انتخاب کنید که نیازهای کسب و کار شما را برآورده می کند.
سانجی ماکوان، کهنه کار فناوری، تجربه خود را به اشتراک میگذارد.تامین کنندگان را به چالش بکشید تا قابلیت های مورد نیاز کسب و کار شما را ارائه دهند. من بهترین ارائه دهندگان را می گیرم و دیدگاه آنها را در مورد نحوه عملکرد می پرسم [their products] در فروشگاه من و من میپرسم که چگونه موفقیت ما را با استفاده از محصولاتشان اندازهگیری میکنند. ما معیارهای داخلی داریم، اما همچنین میخواهم از آنها در مورد بهترین روش اندازهگیری بشنوم. آنها باید مدرکی برای به اشتراک گذاشتن داشته باشند“
تنها چیزی که نیاز دارید این است که هنگام جمع آوری اطلاعات در مورد تامین کنندگان عمدی باشید. به یاد داشته باشید که به جای احتکار هر چیزی که در دستتان است، فقط اطلاعاتی را که برای تصمیم گیری خرید خوب نیاز دارید، جمع آوری کنید. این به شما کمک می کند از اضافه بار اطلاعات جلوگیری کنید و همچنین انتخاب ارائه دهنده مناسب را آسان تر می کند.
3. مراقب هزینه های پنهان باشید
برای تصمیم گیری درست برای خرید فناوری، باید درک خوبی از قابلیت های فناوری که پول خود را روی آن سرمایه گذاری می کنید داشته باشید. همچنین باید از الزامات یکپارچه سازی و نگهداری آن و همچنین مزایا و معایب آن آگاه باشید.
اکثر ارائه دهندگان خدمات فناوری اطلاعات یا سعی می کنند شما را در قراردادهای طولانی قفل کنند یا هزینه های پنهانی دارند. همیشه به یاد داشته باشید که پولی که برای خرید فناوری می پردازید، تنها سرمایه گذاری اولیه برای داشتن آن است. هزینه های تکرار شونده و متغیر زیادی مانند هزینه های ارتقا و نگهداری وجود دارد.
هنگام محاسبه کل هزینه فناوری، حتماً تمام هزینه ها را در نظر بگیرید. سپس هزینه های پنهانی وجود دارد که باید مراقب آن باشید. با دقت به قرارداد نگاه کنید و سعی کنید بین خطوط را مطالعه کنید، با بند مشکوکی مواجه خواهید شد که می تواند کل هزینه شما را برای داشتن و استفاده از فناوری افزایش دهد.
4. به جلو حرکت کنید و برای معکوس کردن آماده باشید
اکثر مشاغل به دلیل قفل شدن فروشنده در قراردادها قفل شده اند، اما اگر کسب و کار شما یکی از آنها نیست، قطعا باید ادامه دهید. من بسیاری از کسبوکارها را دیدهام که برای دههها با فناوریهایی که از آنها متنفرند گیر افتادهاند، فقط به این دلیل که سرمایهگذاری اولیه عظیمی انجام دادهاند. این توانایی آنها را برای رشد محدود می کند و رشد درآمد را متوقف می کند.
به جای گریه کردن برای فرصت های از دست رفته، باید سعی کنید آینده خود را بهتر کنید. همیشه خریدهای فناوری را بر اساس ارزش تجاری که در بلندمدت می توانند ارائه دهند انجام دهید. اگر فناوری بتواند ارزش تجاری عظیمی را به سرعت ارائه دهد، می توانید به جلو حرکت کنید، در غیر این صورت، به دنبال جایگزین باشید. سرعتی که این روزها با آن فناوری و نوآوری در حال پیشرفت است، کسب و کارها را مجبور می کند تا زیرک و انعطاف پذیر باشند. این به آنها اجازه میدهد سریعتر جهتگیری کنند و سریعتر به چالشهای بازارهای نوظهور واکنش نشان دهند.
5. تیم خرید مناسب بسازید
در اکثر سازمان ها، تصمیمات خرید با اجماع اتخاذ می شود. این بدان معناست که به جای اینکه یک نفر تصمیم بگیرد، چند طرف درگیر هستند. تمام افرادی که در فرآیند تصمیم گیری دخیل هستند می توانند بر تصمیمات خرید تأثیر بگذارند. هدف شما ایجاد یک تیم خرید متنوع با اعضایی از بخش های مختلف است.
تعداد افراد در تیم خرید را به حداقل برسانید، زیرا زیاده روی در آن می تواند خطر تصمیمات اشتباه را افزایش دهد. هرگز با عجله خرید نکنید. همیشه برای درک نکات و نکات فناوری وقت بگذارید. تصمیمات عجولانه برای خرید فناوری معمولاً بعداً وقتی متوجه نقص فناوری می شوند منجر به پشیمانی می شود.
چگونه کسب و کار خود را از خریدهای پشیمان کننده فناوری نجات می دهید؟ آن را در بخش نظرات زیر با ما به اشتراک بگذارید.