
در این مقاله می خواهیم در مورد نرخ کلیک یا CTR صحبت کنیم.
همه کسانی که سایت خود را راه اندازی می کنند پس از مدتی به موفقیت دست پیدا می کنند و کاربران زیادی را به سایت خود جذب می کنند. این باعث شناخته شدن برند آنها می شود و این نقش بسیار زیادی در برندسازی دارد.
با توجه به اینکه در فضای اینترنت نمی توانید کاربر خود را به روش های سنتی بشناسید. چگونه تشخیص دهیم کاربران سایت شما در حال افزایش هستند یا خیر! اینجاست که مفهوم بسیار مهمی به نام نرخ کلیک مطرح می شود که می تواند به موفقیت سایت شما کمک کند.
CTR یا نرخ کلیک چقدر است؟
CTR مخفف عبارت Click Through Rate است. اگر به معنی کلمه دقت کنید متوجه می شوید که این مفهوم نشان دهنده عددی است که با کلیک کردن ایجاد می شود. شما می توانید محتوای جالبی در سایت خود ایجاد کنید و سپس کاربران به محتوای شما توجه کرده و وارد سایت شما می شوند.
در اینجا CTR افزایش می یابد و سایت شما می تواند رتبه خوبی داشته باشد. از طرفی می توانید CTR خود را با کمک تبلیغات افزایش دهید و در هر دو صورت سایت شما می تواند موفقیت خوبی کسب کند.
CTRعاملی در تعیین علاقه مصرف کننده
کارشناسان سئو و بازاریابان دیجیتال به خوبی از این واقعیت آگاه هستند که نرخ کلیک عاملی است که نشان می دهد کاربران اینترنت چقدر محتوای سایت شما را پسندیده و روی آن کلیک کرده اند. به عنوان مثال، در دوران کرونا، سایت هایی که علاقه مند به تولید محتوایی در مورد این بیماری بودند، خیلی زود رتبه های خوبی از ربات های گوگل کسب کردند. از آنجایی که کاربران درخواست های زیادی برای این محتوا داشتند و سایت هایی که به این موضوع پرداختند، نرخ کلیک آنها افزایش یافت و این باعث موفقیت بزرگی شد.
روش محاسبه CTR
برای اینکه CTR به موفقیت سایت ها و افزایش رتبه آنها کمک کند باید به درستی محاسبه شود. اکنون ممکن است تعجب کنید که CTR چگونه محاسبه می شود. بر اساس اطلاعات وارد شده توسط گوگل در این زمینه، نتیجه تقسیم هر کلیک بر روی محتوای وب سایت شما بر تعداد بازدید یا نمایش آن لینک برابر با CTR خواهد بود. البته باید بدانید که نیازی به محاسبه جداگانه این عدد نیست و می توانید اطلاعات مربوط به آن را در کنسول جستجو بدست آورید.
در تعریف بالا تعداد نمایش ها یا نمایش ها را برای روش محاسبه نرخ کلیک ذکر کردیم. برخی ممکن است به این موضوع تسلط نداشته باشند و بخواهند دانش خود را در این زمینه ارتقا دهند. Impression تعداد دفعاتی است که لینک محتوای شما در موتور جستجوی گوگل نمایش داده می شود و در معرض دید کاربران قرار می گیرد. این مفهوم کمی به نرخ کلیک نزدیک است و بسیاری از کسانی که در این زمینه تازه کار هستند آن را درست متوجه نمی شوند. در ادامه به تفاوت بین CTR و Impression خواهیم پرداخت.
تفاوت CTR و تاثیر
برای اینکه بتوانید در موتور گوگل به محتوای مورد نظر برسید، ابتدا باید کلمه کلیدی مورد نظر را در قسمت مورد نظر وارد کنید. سپس در کسری از ثانیه تعداد زیادی محتوا به شما نشان داده می شود و می توانید تعداد زیادی لینک را در صفحه SERP مشاهده کنید. اکنون، زمانی که پیوندها را روی صفحه می بینید، در واقع به آن ایمپرشن می گویند. اگر روی هر یک از این لینک ها کلیک کنید و در این صفحه قرار بگیرید، مفهوم CTR معرفی شده است.
همانطور که قبلا ذکر شد، نیازی به محاسبه CTR به صورت دستی ندارید و می توانید اطلاعات مربوط به آن را از ابزارهای مختلفی مانند Google Analytics یا Search Console دریافت کنید. بهتر است بدانید که باید درک عمیقی از این مفاهیم داشته باشید و به خوبی از آنها استفاده کنید. زیرا دانستن و به کارگیری این مفاهیم به شما کمک می کند تا استراتژی های سئو و بازاریابی خود را بهینه کنید.
CTR ارگانیک چیست؟
اگر در زمینه سئو و بازاریابی دیجیتال فعال هستید، ممکن است درباره CTR ارگانیک شنیده باشید. در واقع ارگانیک به هر چیزی اطلاق می شود که به طور طبیعی اتفاق می افتد و باعث نمی شود که این فرآیند مورد توجه قرار گیرد. نرخ کلیک ارگانیک زمانی اتفاق میافتد که پیوند شما روی صفحه نمایش داده میشود و کاربران بدون هیچ انگیزهای (مانند تبلیغات) روی آن کلیک میکنند.
وقتی صحبت از سئو و بهینه سازی سایت می شود، متخصصان سئو باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا کاربران را متقاعد کنند که روی محتوای مورد نظر کلیک کنند. در این صورت CTR افزایش می یابد و ربات های گوگل سایت شما را به عنوان یک سایت قدرتمند شناسایی کرده و به آن رتبه خوبی می دهند.
آیا موفقیت در گوگل زمان می برد؟
اکنون که در مورد نرخ کلیک ارگانیک صحبت می کنیم، بهتر است یک موضوع مهم را با شما در میان بگذاریم. باید بدانید که امروزه موتور گوگل به عنوان یکی از قدرتمندترین و قدرتمندترین موتورهای جستجو شناخته شده و بسیار مورد اعتماد کاربران خود است. در این راستا موتور گوگل نسبت به رتبه بندی محتوا بسیار سخت گیر است و سعی می کند از بین میلیون ها محتوایی که در سایت ها آپلود می شود بهترین محتوا را شناسایی کند. اگر محتوای شما در موتور گوگل رتبه اول را کسب کند به این معنی است که گوگل بیشترین اعتماد را به آن دارد و بر اساس الگوریتم ها به درستی عمل کرده است.
جایگاه یک تا پنج در موتور گوگل بسیار ارزشمند است و تقریباً همه بازاریابان دیجیتال و متخصصان سئو برای رسیدن به این موقعیت تلاش می کنند. با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط موتور گوگل، روی محتوایی که در این 5 موقعیت قرار دارد، کلیک های بیشتری انجام می شود. زمانی که بتوانید با استراتژی های هدفمند سئو به این موقعیت برسید، ترافیک شما به طور طبیعی افزایش می یابد. ترافیک ارگانیک برای گوگل بسیار خوب است و باعث می شود موقعیت و رتبه شما تا حد زیادی بالا رود. آمارها نشان می دهد که به طور متوسط 33 درصد از کلیک های ارگانیک در 5 لینک اولی که در موتور جستجوی گوگل ظاهر می شوند اتفاق می افتد.
نرخ کلیک و موفقیت سایت
اکنون درک خوبی از CTR چیست و چگونه محاسبه می شود.
CTR به شما کمک می کند محتوای خود را به روشی هدفمند ایجاد کنید. اگر محتوای شما تولید و در بستر اینترنت قرار گیرد، اما مورد توجه کاربران نباشد، برند شما شناخته نمی شود و این موضوع چالش های زیادی را برای شما ایجاد می کند. بنابراین، شما باید بتوانید به موقعیت مناسب برسید و CTR خود را افزایش دهید. با این کار بازگشت سرمایه خواهید داشت و این مشکل می تواند برای شما بسیار ارزشمند باشد.
اقناع در تولید محتوا
با توجه به اینکه نرخ کلیک یک مفهوم مهم و اساسی در سئو است، باید به اصل متقاعدسازی کاربران توجه کنید و محتوای خود را به گونه ای ایجاد کنید که کاربر روی آن کلیک کند. به عنوان مثال، تصور کنید که کاربری می خواهد اطلاعات مربوط به عطر خاصی را آپلود کند. اگر از قبل به این موضوع فکر کرده باشید و یک ویدیوی هدفمند تهیه کرده باشید، مطمئناً به زودی مورد توجه قرار خواهد گرفت. استفاده از کاور مناسب برای ویدیو یکی از مواردی است که می تواند کاربر را برای مدتی در محتوای شما نگه دارد و سپس ناخودآگاه کلیک کند.
با توجه به اینکه نرخ کلیک رابطه مستقیمی با رتبه سایت دارد، سرمایه گذاری در این زمینه باعث بهبود سایت شما می شود و در نتیجه می توانید به پیشرفت های زیادی دست پیدا کنید. همه کارشناسان سئو و دیجیتال مارکتینگ باید با اصل ترغیب و جذب کاربران و متقاعد کردن کاربر برای توجه به محتوای آنها آشنا باشند.
تکنیک های بزرگنمایی مناسب CTR
امروزه CTR به موضوع بسیار مهمی تبدیل شده است که به سادگی نمی توان آن را نادیده گرفت. اگر متخصصان سئو توجه زیادی به تولید محتوا داشته باشند، بدون شک می توانند به موفقیت های بزرگی دست یابند. همیشه توصیه می شود در تولید محتوا به نیازهای کاربران توجه کنید و آنها را در نظر بگیرید. مصرف کنندگان به سمت محتوایی گرایش پیدا می کنند که متناسب با نیاز آنها باشد و بتواند به سؤالات آنها پاسخ دهد. بهتر است بدانید که تکنیک های زیادی برای افزایش CTR وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.
برای افزایش نرخ کلیک سایت، باید سعی کنید آن را بهینه کنید. بهینه سازی CTR ارتباط مستقیمی با بهینه سازی محتوا دارد. اگر می خواهید تعداد کلیک ها را افزایش دهید، باید روی سئوی محتوای خود تمرکز کنید. محتوای وب سایت شما باید به اندازه کافی بهینه و جذاب باشد. بهتر است در مورد مراحل خود برای بهینه سازی نرخ کلیک خود عمدی باشید.
مراقب الگوریتم های گوگل باشید
یکی از مهم ترین مواردی که به موفقیت سایت شما کمک می کند، تولید محتوا بر اساس الگوریتم های گوگل است. امروزه گوگل الگوریتم های زیادی را فعال کرده است که هر کدام باعث می شود کاربران به محتوای مناسب دسترسی داشته باشند. اگر محتوای خود را بر اساس الگوریتم ایجاد کنید و به نکات مختلفی در سئو توجه کنید، بدون شک سایت شما مورد توجه ربات های گوگل قرار می گیرد و رتبه خوبی به شما می دهد (اگر به سئو علاقه مند هستید، می توانید مقاله خواندن انواع سئو را مطالعه کنید. ). با قرار گرفتن در رتبه بالا در گوگل، نرخ کلیک شما افزایش می یابد و به نتایج دلخواهتان دست خواهید یافت.
بر روی Advertisement کلیک کنید
یکی از بهترین راه ها برای افزایش CTR کلیک روی تبلیغات است.
PPC مخفف pay per click است. در Varaqa، روش کار به این صورت است که به ازای هر کلیکی که روی پیوندهای مورد نظر شما انجام می شود. شما مبلغی را پرداخت می کنید. یکی از معروف ترین این تبلیغات گوگل ادز است.
برای این کار باید کلمه کلیدی مورد نظر را انتخاب کنید و سپس گوگل کاربران را به سایت شما هدایت می کند. برای هر کلیک هزینه ای از پنل کاربری شما دریافت می شود. بهتر است بدانید که کلیک های ارگانیک با کلیک های پولی متفاوت است. اما نتیجه با هر دو روش یکسان است و می تواند به شناخته شدن برند شما کمک کند.
چرا باید به نرخ کلیک اهمیت دهیم؟
همانطور که می دانید نرخ کلیک بسیار مهم است و می تواند به موفقیت برند شما کمک کند. در زیر سعی خواهیم کرد دو مزیت مهم CTR را بررسی کنیم.
نام تجاری
یکی از مهمترین مزایایی که CTR برای شما به ارمغان می آورد، برندسازی است. باید بدانید که دنیای تجارت امروز نسبت به دنیای سنتی گذشته بسیار تغییر کرده است و کسب و کارها زمانی می توانند موفق شوند که برند خود را در اذهان عموم ثبت کنند. به عنوان مثال اگر در زمینه فروش چمن مصنوعی فعال هستید و با افزایش نرخ کلیک کاربران زیادی را به سایت خود جذب می کنید، برند شما به عنوان یک برند قدرتمند در ذهن آنها ثبت می شود و این به موفقیت شما کمک می کند.
بازگشت سرمایه گذاری
چیز دیگری که از افزایش نرخ کلیک ناشی می شود، بازگشت سرمایه است. چرا یک وب سایت راه اندازی می کنید؟ بدون شک هدف شما فروش یا اهداف مرتبط است. اگر نتوانید در این زمینه موفق شوید، هزینه های بالای سایت باعث می شود که سایت خود را تعطیل کنید. باید بدانید که یکی از مواردی که می تواند ROI شما را ممکن کند افزایش CTR است. با این کار روبات های گوگل به سایت شما امتیاز خوبی می دهند و در نتیجه می توانید در بین کاربران یا مشتریان احتمالی شناسایی شوید.
آخرین کلمه
تا کنون سعی کرده ایم اطلاعات کامل نرخ کلیک را با شما به اشتراک بگذاریم. همانطور که متوجه شدید، تعداد دفعاتی که کاربران بر روی لینک شما کلیک می کنند و در سایت شما قرار می گیرند، CTR یا نرخ کلیک نامیده می شود.
وقتی به CTR توجه کنید، ترافیک سایت افزایش می یابد و در نتیجه رتبه خوبی در موتور گوگل کسب خواهید کرد. با این کار برند شما شناخته می شود و در نتیجه می توانید درآمد خود را افزایش دهید. برای افزایش CTR باید به نکات زیادی توجه کرد. تولید محتوا بر اساس الگوریتم های گوگل و استفاده از تبلیغات کلیکی دو راه برای افزایش نرخ کلیک است.
پست CTR یا نرخ کلیک چیست؟ اولین بار در Server.ir پدیدار شد | نگرش جهانی، میزبانی ایرانی.